Aanpak voor een geletterd Arnhem

18 december 2018 tagged as
Home > Nieuws > Algemeen > Aanpak voor een geletterd Arnhem

De afgelopen tijd is er in Arnhem veel tijd besteed aan het bestaan van laaggeletterdheid en aan de gevolgen die laaggeletterdheid heeft op het dagelijks leven, gezondheid en kansen op de arbeidsmarkt. Stichting PAS maakt deel uit van het kernteam, omdat we de cyclus van laaggeletterdheid willen doorbreken. In het filmpje ‘Het leven van Lisa’ van Stichting Lezen en Schrijven wordt goed uitgelegd waarom.

In het afgelopen jaar heeft het kernteam laaggeletterdheid een plan ontwikkeld. Begin 2019 gaat in Arnhem een Taalhuiscoördinator aan de slag. De taalhuiscoördinator houdt stadsbreed overzicht op de taalactiviteiten en zorgt voor samenhang en samenwerking. Denk daarbij aan monitoring, scholing voor vrijwilligers, overzicht aanbod en onderlinge doorverwijzing.
Daarnaast komen er in de stad taalpunten. Een taalpunt heeft een centrale positie in de wijk: expertise over laaggeletterdheid en het aanbod in de wijk is hier aanwezig. Zowel inwoners, professionals als vrijwilligers kunnen met hun vragen bij de taalpunten terecht.