In de Arnhemse Monitor Kansengelijkheid & Inclusie brengen we gegevens in beeld van de doelgroepkinderen die vallen onder het OKB-beleid (onderwijskansenbeleid).
De opzet hiervan geeft de doorlopende leerlijn van 0 tot 14+ weer. De gegevens hebben betrekking op het signaleren en toeleiden van doelgroepkinderen naar VVE, de doorgaande lijn naar OKB-scholen, de inzet van OKB-interventies en de uitstroom naar het VO. Elk onderdeel bevat aanbevelingen waar de inzet op kansengelijkheid en inclusie hard nodig blijft. Komend jaar wordt de monitor doorontwikkeld om scholen nog meer en gerichter inzicht te geven op de benodigde inzet op kansengelijkheid en inclusie.
Vanaf nu is de Arnhemse Monitor Kansengelijkheid & Inclusie online te vinden. Een toegankelijke en overzichtelijke weergave van de cijfers en ontwikkelingen op het gebied van kansengelijkheid en inclusie in de gemeente Arnhem. De overstap naar deze online rapportage is bovendien duurzaam en biedt Stichting PAS de mogelijkheid actuele informatie direct te verwerken.
Op 11 oktober organiseren de partners van Samen voor Taal en 100% Geletterd alweer de vijfde conferentie Samen Thuis in Taal – over de samenwerking met ouders aan een taalrijke omgeving. Dit zal plaatsvinden in Rozet Centrum.
We bieden een interessant en interactief programma. Je krijgt inspiratie om zelf meteen aan de slag te gaan in je werk. Met collega’s en ervaringsdeskundigen wissel je ervaringen uit, krijg je concrete handvaten om in contact te komen met ouders, ervaar je hoe het is om laaggeletterd te zijn en je hoort wat bewezen effectief is om de samenwerking met ouders te versterken. Ook is de viering van het 35-jarig jubileum van Spel aan Huis onderdeel van het programma. Spel aan Huis is een landelijk programma wat in Arnhem wordt uitgevoerd door Rijnstad, partner van Samen voor Taal.
Inschrijven:
We hopen je op woensdag 11 oktober te verwelkomen! Meld je uiterlijk vrijdag 29 september aan via deze link. Er is een maximum van 150 deelnemers, dus schrijf je snel in. Indeling van de voorkeursessie gaat op volgorde van inschrijving
Het programma:
14:00 uur
Inloop en informatiemarkt met kraampjes
14:30 uur
Aftrap dagvoorzitter Tim Lenders en Keynote spreker Martine van der Pluijm over de aanpak Thuis in taal
15:00 uur
Open de deur naar lezen! Stijn Callewaert en Nicoleta Vandeputte laten zien hoe zij jonge gezinnen in Brussel inspireren om met taal en verhalen aan de slag te gaan.
15:30 uur
Inhoudelijke deelsessies
16:00 uur
Tijdens de wijkworkshops ga je in gesprek met andere werkers in je wijk over hoe we elkaar kunnen versterken om de thuisomgeving van kinderen in de wijk taalrijker te maken
16:30 uur
Lezing ‘Spelen met betekenis’ ter ere van 35 jaar Spel aan Huis
17:00 uur
Afsluiting door dagvoorzitter met Spoken Word
17:15 uur
Netwerkborrel
Samen voor Taal is een samenwerking van Stichting PAS, SKAR, Partou, VGGM, Actief Ouderschap, Gemeente Arnhem, Rijnstad en Rozet.
100% geletterd is een initiatief van Rozet en Hogeschool Arnhem Nijmegen.
De Arnhemse schoolbesturen nodigen u uit voor de voorstelling Kansarm Adviseren op
donderdag 14 september bij ArtEZ in Arnhem:
“Altijd maar weer die zucht”
Een voorstelling over de impact van onder advisering op het leven van kinderen. En welke rol onderwijsprofessionals daarbij (kunnen) innemen. Je ziet het pas als je het door hebt en nog beter wanneer je het voelt. Deze avond is voor iedereen die betrokken is bij het thema van kansenongelijkheid.
Reacties Try Out:
• Het is alsof je de verhalen van binnenuit voelt.
• Het is ongemakkelijk en daarom blijf je er over nadenken
• Ik ga mijn hele team hier mee naar toe nemen
• Om ons onderwijs mooier te maken moeten we bereid zijn om het lelijke te zien
• Ik heb mensen ontmoet die mijn leven hebben veranderd
• Gelukkig viel er ook nog wat te lachen
We hebben 50 plekken. De voorstelling start om 17.00 uur en zal om 19.00 uur afgesloten worden met een gezamenlijk drankje en hapje. Hierbij heeft u de mogelijkheid om in contact te komen met de verhalenmakers. De voorstelling zal afgesloten worden met de officiële uitreiking van de verhalen bundel. “Kansarm adviseren; 151 interventies en alles blijft (on)gelijk”. Ook zal elke bezoeker een eerste exemplaar krijgen van deze bundel.
We willen u vragen om uiterlijk 16.45 uur aanwezig te zijn in Theaterzaal 2 van het hoofdgebouw Artez, Onderlangs 9 Arnhem.
Aanmelding kan vanaf 5 juli (plaatsing op volgorde van aanmelding dus liefst voor de zomervakantie!)
MAIL aanmelden@empoweringnisa.nl Ovv Kansarm Adviseren Artez 14 september.
De voorstelling wordt u aangeboden door de Arnhemse schoolbesturen.
Wij Verheugen ons
Bouchra El Haddad Empowering Nisa
Sandra van Kolfschoten OnderwijsKunst
In oktober start Stichting PAS met een nieuwe verdiepingstraining Lastig gedrag, wat nu?
In drie bijeenkomsten kijken we met jullie naar mogelijke oorzaken van lastig gedrag. Onderlinge uitwisseling en nadenken over wat je kan doen als kinderen bijzonder gedrag vertonen in een groep staan hierbij centraal. Hoe help je het kind verder, hoe ga je er mee om in een diverse groep en hoe werk je samen met ouders?
De training wordt op drie ochtenden gegeven en op drie avonden:
Iets voor jou? Meld je dan snel aan!
Symposium WOAN & Nijmegen Leest
Woensdag 29 maart vindt het symposium van de Werkplaats Onderwijskansen Arnhem Nijmegen & Nijmegen Leest plaats. Op deze middag gaan we met elkaar in gesprek over kansengelijkheid in het onderwijs. Dat doen we aan de hand van verschillende concrete opbrengsten vanuit scholen uit de Delta Scholengroep, Flores Onderwijs en Conexus die onderdeel uitmaken van de WOAN. Daarnaast besteden we in twee plenaire lezingen aandacht aan de integratie van het taal- en leesonderwijs met zaakvakken en de relatie tussen onderzoek en schoolontwikkeling.
Programma
13:30 uur Opening en terugblik op 3½ jaar WOAN
14:00 uur Zaakvakken en Taal: Vanzelfsprekend samen; Marian Bruggink & Het Mozaïek
15:00 uur Kennismarkt: delen van opbrengsten vanuit de WOAN-scholen
16:15 uur Onderzoek en schoolontwikkeling; prof. dr. Eddie Denessen
17:00 uur Gelegenheid tot napraten met een drankje
Sprekers
Marian Bruggink
Er zijn steeds meer scholen die het taal- en leesonderwijs integreren met onderwijs in de zaakvakken. Marian Bruggink (Expertisecentrum Nederlands) licht toe hoe een geïntegreerde aanpak kan bijdragen aan het vergroten van de kennisbasis van leerlingen en verbetering van de taal- en leesprestaties. Aan de hand van voorbeelden van Het Mozaïek (Flores Onderwijs) laten we zien hoe deze integratie er in de praktijk uit kan zien.
Eddie Denessen
In zijn bijdrage zal Eddie Denessen (Radboud Universiteit/Universiteit van Leiden) ingaan op de relatie tussen onderzoek en schoolontwikkeling. Specifiek zal hij aandacht besteden aan wat onderzoek naar gelijke kansen kan betekenen voor schoolbeleid. Wat kunnen resultaten van onderzoek betekenen voor de onderbouwing van keuzes die scholen maken voor maatregelen ter bevordering van gelijke kansen in hun school?
Wanneer, hoe laat en waar?
Datum: woensdagmiddag 29 maart
Locatie: Radboud Universiteit, Elinor Ostromgebouw, Heyendaalseweg 141, Nijmegen
Doelgroep: leraren, schoolleiders, IB-ers, bestuurders, beleidsmedewerkers onderwijs
Aanmelding
Er zijn geen kosten aan het symposium verbonden, maar aanmelding is wel vereist. Aanmelden doet u via deze link, vóór 1 maart
In het jaarverslag 2021-2022 staan onze doelen, opbrengsten en een blik op de toekomst in de programma’s:
In dit jaarverslag willen wij u laten zien waar wij als Stichting PAS het verschil maken; waar we trots op zijn!
Het jaarverslag is hier te lezen.
Arnhemse Monitor Kansengelijkheid 2021-2022
In 2021-2022 is er, ondanks de beperkende maatregelen door COVID-19, winst behaald op het gebied van kansengelijkheid:
– het bereik van doelgroeppeuters in Arnhem is iets gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar.
– het aantal leerlingen dat een VO-diploma behaalde dat overeenkomt met het basisschooladvies is in Arnhem gestegen.
Er worden in deze derde editie van de Arnhemse Monitor Kansengelijkheid echter ook belangrijke aanbevelingen gedeeld. Daarom blijft het inzetten op kansengelijkheid hard nodig.
In deze monitor brengen we het bereik van onze doelgroep in beeld, geven we een overzicht van de kwaliteit van de interventies en activiteiten die worden ingezet om kansengelijkheid te bevorderen en brengen we de opbrengsten hiervan in kaart.
De monitor is hier te raadplegen.
De logopedisten van Stichting PAS hebben een taalkaart ontwikkeld voor medewerkers in de kinderopvang. De taalkaart bestaat uit twee onderdelen:
De schema’s zijn bedoeld als leidraad; een hulpmiddel om de taalontwikkeling van kinderen in de groep beter in beeld te krijgen. De taalkaart is hier te bekijken. Een toelichting op het gebruik is hier te lezen.
De logopedisten hebben de taalkaarten op alle locaties bezorgd en hier uitleg over gegeven.
Schema Nederlandse taal- en spraakontwikkeling:
Een beknopt overzicht van de spraak- en taalontwikkeling van kinderen van 0 tot 4 jaar. De ontwikkeling is ingedeeld in stappen van een half jaar. Hierbij is gebruik gemaakt van minimum spreeknormen. Dit wil zeggen dat een kind aan het eind van de periode in ieder geval moet kunnen wat bij zijn leeftijd vermeld staat.
Schema meertalige ontwikkeling:
Een beknopt overzicht van de fases die worden doorlopen bij het leren van Nederlands als tweede taal. De kaart geeft een globale tijdsindicatie aan van de verschillende fases. De meertalige ontwikkeling is afhankelijk van vele factoren, waaronder de kwaliteit en hoeveelheid van het taalaanbod in de omgeving. Het in kaart brengen van de meertalige ontwikkeling is complex. De locaties kunnen hierbij gebruik maken van de Intake Meertaligheid. De logopedisten kunnen hierbij advies geven.
Voor meer informatie, neem contact op met de logopedisten van Stichting PAS:
Carlijn Bleumer, c.bleumer@stichtingpas.nl
Nicoline Cremer, n.cremer@stichtingpas.nl
Marga van Bon, m.vanbon@stichtingpas.nl