‘Thuis in Taal’ is een aanpak die pedagogisch medewerkers, leerkrachten en netwerkpartners helpt om samenwerkingsrelaties aan te gaan met ouders van jonge kinderen. Hierbij ligt de nadruk op ondersteuning van de taalontwikkeling. Het gaat om aan te sluiten bij laagopgeleide ouders. Onderzoek laat overtuigend zien dat kinderen zich vooral thuis ontwikkelen. Een goede relatie tussen…
Een kijkje in de keuken van het Arnhemse VVE. Een ouder-kind workshop met een informatief deel en een activiteit om ouders een goed beeld te geven op welke wijze ze op de Beestenboel kinderen op een speelse manier woorden eigen maken.
De voortgang van de Werkplaats Onderwijskansen Arnhem Nijmegen wordt per school bijgehouden door de onderzoeksondersteuners m.b.v. het ontwikkelde dashboard. De voortgang a.g.v. Covid is hier en daar vertraagd. Er is zoveel mogelijk om de scholensluitingen heen georganiseerd. Wat op school moet plaatsvinden wordt nu weer opgepakt.
Corona heeft grote gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen. Onder andere de schoolsluitingen hebben op het leren van álle kinderen effect gehad. En op kinderen met een sociaal-economisch kwetsbare achtergrond een groter effect dan op andere kinderen.
Stichting Leuk Om te Leren Weekendschool Arnhem gelooft erin dat kinderen het Leuk vinden Om te Leren en biedt hen in een driejarig traject de mogelijkheid hun horizon te verbreden en hun talenten te verkennen.
Wat kan een brugfunctionaris bijdragen aan de samenwerking tussen ouders en school? Dat is de vraag die opkwam bij de Monchyschool. Bij de conferentie #Help het kind, ken je rol in november 2020 vertelde een brugfunctionaris in Zaandam enthousiast over haar ervaringen.
In 2018 en 2019 zijn we in Arnhem onder de titel Taalrijke Thuisomgeving’ bezig geweest met het versterken en taalrijker maken van de omgeving van jonge kinderen in Arnhem. In 2020 hebben we als partners in Arnhem besloten om verder te gaan werken aan een nieuw meerjarig programma. Dit programma hebben we ‘Samen voor taal…
Met elkaar bekijken we de beelden die ik onlangs van de jongen gemaakt heb. De pedagogisch medewerkers verwonderen zich over hetgeen ze zien. Zijn kleine (communicatie)initiatieven, het heel zachtjes en voorzichtig mee neuriën, zijn ogen die werkelijk alles zien wat er om hem heen gebeurt. Daarnaast zien de medewerkers ook dat het al gauw te…
Ouders zijn belangrijke partners in programma’s voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE) die gericht zijn op het voorkomen van onderwijsachterstanden.
Kijken naar wat er wél mogelijk is: dat is het motto van de coaches Passende kinderopvang in Arnhem.
Dan is deze informatie belangrijk voor jou! Kinderen tussen de 6 en 12 jaar die net in Nederland zijn gaan in Arnhem eerst een jaar naar een neveninstroomklas, waar zij de Nederlandse taal leren. Wanneer deze kinderen daarna instromen in een reguliere groep bij een wijkschool spreken ze al een aardig woordje Nederlands, maar de…
We willen een nóg betere overdracht en doorgaande lijn realiseren. Daarom gaan we een pilot draaien waarbij we zowel de leerkracht als de kinderen die instromen in de bovenbouw extra ondersteunen en begeleiden.
Deze maand gaat het Mondzorgproject Presikhaaf van start. Een mooie samenwerking tussen tussen 4e jaars studenten Mondzorgkunde (HAN), VGGM en Stichting PAS.
Tijdens een symbolische huwelijksvoltrekking eind augustus beloofden diverse organisaties langdurig en intensief bij te dragen aan een taalrijke omgeving voor kinderen in Arnhem.
September is gestart; de volgende serie Spel aan Huis start in februari. Ga jij alvast het gesprek aan en meld je gezinnen aan?
In deze scan wordt duidelijk wat het rekenmodel met de achterstandsscores betekent voor de gemeente Arnhem.
Project Kansrijk opgroeien: Samenwerken in Presikhaaf is opgezet door de Gemeente Arnhem, ProScoop en GGD Gelderland-Midden. Doel van het project is het bevorderen van de samenwerking tussen organisaties die werken aan betere kansen voor kinderen en jongeren in Presikhaaf.
Na de zomervakantie starten er weer nieuwe voorleestrajecten. Help jij mee om eventuele extra opgelopen achterstand aan te pakken?! Meld een gezin aan bij de VoorleesExpress!
Wil jij in je kinderopvanglocatie ook meer doen met voorlezen? We hebben ruimte voor 6 nieuwe BoekStart-locaties!
Begin juni presenteerden twee groepjes HAN studenten van het Sparkcentre Presikhaaf hun onderzoek. Een Sparkcentre is een werkplaats waarin studenten, docenten, onderzoekers en professionals interprofessioneel samenwerken, leren en opleiden rondom vraagstukken in een wijk.
Het nieuwe jaarverslag van de inspectie De Staat van het Onderwijs is uit. In het rapport publiceert de inspectie van het onderwijs jaarlijks een overzicht van de belangrijkste trends en ontwikkelingen in het Nederlandse onderwijsstelsel.
Er zijn veel mogelijkheden voor thuisleren via computer of tv. Voor ouders, leerkrachten en pm-ers hebben we tips verzameld.