Samen voor taal in Arnhem

Home > Publicaties > Samen voor taal in Arnhem

Een taalrijke omgeving is een omgeving waarin praten en boeken een belangrijke rol spelen. Helaas groeien in Arnhem niet alle kinderen op in zo’n omgeving. Dat is jammer omdat dit gevolgen heeft op de lange termijn. Uit onderzoek blijkt dat kinderen van 3 jaar die opgroeien in een taalarm gezin een woordenschat hebben van 525 woorden, terwijl hun leeftijdsgenoten uit praatgrage gezinnen dan al 1100 woorden kennen. Die achterstand is, als ze op school beginnen, al haast niet meer in te halen.

Boeken zijn een eenvoudig en leuk middel om ouders te stimuleren om met hun kinderen te praten. Voorlezen, praten en zingen met kinderen leidt tot een grotere woordenschat en het sneller leren van nieuwe woorden.

In Arnhem werken verschillende organisaties aan een sterkere taalontwikkeling van kinderen. Deze organisaties werken samen en verwijzen kinderen en ouders door. Deze folder is bedoeld voor professionals en vrijwilligers die te maken hebben met kinderen en ouders die in een minder taalrijke omgeving leven. In deze folder vind je een korte beschrijving van de verschillende activiteiten.

Samen voor taal in Arnhem