Studenten in Sparkcentre Presikhaaf werken samen in en voor de wijk

19 september 2019
Home > Nieuws > Over PAS > PAS nieuwsbrief > Studenten in Sparkcentre Presikhaaf werken samen in en voor de wijk

Presikhaaf is één van de wijken waarin een Sparkcentre gevestigd is. Een Sparkcentre is een soort werkplaats waarin studenten, docenten, onderzoekers en professionals interprofessioneel samenwerken, leren en opleiden rondom vraagstukken in de wijk.

Bewoners, professionals en studenten werken samen aan een vraagstuk
In elke wijk spelen dingen en zijn er vraagstukken die opgelost moeten worden. Die vraagstukken kunnen door studenten van verschillende studies gezamenlijk in een project worden aangepakt. Dit vraagt nieuwe rollen en nieuwe bekwaamheden van de mensen die erbij betrokken zijn. Door de werelden van Gezondheid, Zorg en Welzijn, Sport en Bewegen, maar ook de werelden van mbo, hbo en universiteit samen te brengen, worden in Presikhaaf samen met het werkveld, allerlei vormen van onderwijs en onderzoek geïntegreerd.
Hierdoor wordt een onderwerp breed onderzocht, en worden er oplossingen gevonden die zowel goed onderbouwd, als praktisch toepasbaar zijn.

Twee vraagstukken voor nieuwe studenten
Op 12 september hebben de opdrachtgevers aan de nieuwe studenten hun vraagstuk voorgelegd. Stichting PAS was, samen met Presikhaaf University, betrokken bij twee van de vraagstukken:

• één vraagstuk gaat over ‘Samenwerking met ouders’ bij de Werf. Kinderopvang en basisschool de Werf willen graag weten hoe zij de samenwerking met ouders nog beter en effectiever kunnen maken.
  • het andere vraagstuk kwam uit de netwerkbijeenkomsten met Team Leefomgeving Presikhaaf. Kinderen in Presikhaaf zouden meer water moeten drinken; beter voor de lijn en dus gezonder. Hoe gaan we dit voor elkaar krijgen? De studenten gaan dit onderzoeken en gaan hierin ook samenwerken met partners en de jeugd zelf.