In de voorschool betekent het pedagogisch-educatief handelen dat de pedagogisch medewerkers de peuters in staat stelt tot spelend leren en ontwikkelen. In de vroegschool verstaan we onder het pedagogisch-educatief handelen, het handelen van de leraren dat de kinderen in staat stelt tot leren en ontwikkelen. Hierbij is het belangrijk dat de pedagogisch medewerkers en de leerkrachten de doelen waaraan zij werken met de kinderen aan laten sluiten bij de zone van naaste ontwikkeling. Op deze manier wordt bijgedragen aan een optimale ontwikkeling van de kinderen. Onder pedagogisch-educatief en didactisch handelen verstaan we ook de veelgebruikte termen bewust handelen, opbrengstgericht werken en beredeneerd aanbod, maar we hebben nu gekozen voor een gelijkende terminologie aan het Onderzoekskader van de Inspectie van het Onderwijs.
Bij het pedagogisch-educatief handelen binnen de voorschool is het onder andere belangrijk dat pedagogisch medewerkers hun handelen plannen en structureren passend bij het beoogde eindniveau van peuters. Dit is verplicht gesteld, maar via de knop ‘Lees meer…’ staan meerdere opties beschreven om aan pedagogisch-educatief handelen te werken.
Onderzoekskader 2021 voor het toezicht op de voorschoolse educatie en het primair onderwijs
De Inspectie van het Onderwijs schrijft in het Onderzoekskader 2021 voor het toezicht op de voorschoolse educatie en het primair onderwijs geen wettelijke verplichtingen voor aan voorschoolse educatie. Wel wordt er vanuit het Onderzoekskader aangeraden om binnen de voorschoolse educatie te focussen op onderstaande vragen om bij te dragen aan een grotere kwaliteit binnen VVE-educatie.
Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie
Volgens het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie moet in het pedagogisch beleidsplan zo concreet mogelijk beschreven staan op welke wijze een passende ruimte, waarin voorschoolse educatie wordt verzorgd, wordt ingericht. Ook moet in het beleidsplan opgenomen zijn op welke wijze passend materiaal voor voorschoolse educatie beschikbaar gesteld wordt.
Het didactisch handelen binnen de vroegschool stelt verplicht dat leraren hun handelen plannen en structureren passend bij beoogde eindniveau van kinderen. Daarnaast is het in de vroegschoolse situatie verplicht om een leerklimaat te creëren waarin kinderen actief en betrokken zijn. Dit is verplicht gesteld, maar via de knop ‘Lees meer…’ staan meerdere opties beschreven om aan pedagogisch-educatief handelen te werken.
Onderzoekskader 2021 voor het toezicht op de voorschoolse educatie en het primair onderwijs
De Inspectie van het Onderwijs schrijft in het Onderzoekskader 2021 voor het toezicht op de voorschoolse educatie en het primair onderwijs de volgende wettelijke verplichtingen voor aan vroegschoolse educatie om te werken aan grotere kwaliteit binnen VVE-educatie:
Bovenstaande verplichtingen gelden uiteraard voor alle kinderen in de basisschoolleeftijd, maar de VVE-doelgroep heeft op dit gebied extra aandacht nodig. Het is aan u om daar invulling aan te geven passend bij de doelgroep en de Arnhemse kwaliteitseisen.
Daarnaast worden in het Onderzoekskader 2021 voor het toezicht op de voorschoolse educatie en het primair onderwijs suggesties gedaan om binnen de vroegschoolse situatie ook op andere manieren aan kwaliteit te werken. Deze eigen invulling aan kwaliteit wordt ook meegenomen in de beoordeling door de Inspectie van het Onderwijs. Hierbij valt te denken aan hoge verwachtingen van kinderen, feedback geven aan kinderen en efficiënte benutting van de onderwijstijd.
Bekijk dan ook eens de volgende websites en documenten: