Ramadan en kinderen: een sensitieve benadering op school

20 maart 2025
Home > Nieuws > Algemeen > Ramadan en kinderen: een sensitieve benadering op school

Tijdens de Ramadan merken veel leerkrachten dat jonge kinderen graag willen meedoen met het vasten, vaak geïnspireerd door familie en groepsgevoel. Maar hoe ga je hier als school en leerkracht mee om?

Hoewel kinderen vóór de puberteit vrijgesteld zijn van vasten, kiezen sommigen er toch voor om (deels) mee te doen. Dit kan waardevolle lessen opleveren over discipline en verbondenheid, maar het vraagt ook om een zorgvuldige en sensitieve benadering in de klas.

Wat kun je als leerkracht doen?

✅ Informatie & Bewustwording
– Bespreek met ouders de mogelijke impact van vasten op schoolprestaties (denk aan concentratieverlies en vermoeidheid).
– Moedig een flexibele aanpak aan, zoals vasten in het weekend of tijdens vakanties.

✅ Aanpassingen op School
– Integreer Ramadan en andere vastentradities in het lesmateriaal om begrip en respect te bevorderen.
– Pas fysieke activiteiten aan en bied rustmomenten voor vastende leerlingen.

✅ Inclusiviteit & Respect
– Zorg voor een open en veilige omgeving waarin zowel vastende als niet-vastende kinderen zich gesteund voelen.
– Stimuleer andere manieren van deelname, zoals goede daden verrichten of samen werken aan een positief groepsklimaat.
– Door als school flexibel en ondersteunend om te gaan met de Ramadan, creëren we een inclusieve omgeving waarin ieder kind – vastend of niet – zich gehoord en gerespecteerd voelt.

Wil je meer weten over educatieve kansen rondom Ramadan? Neem contact op met Monika Franzen via m.franzen@stichtingpas.nl of bel 06-82469740.

© 2024 Stichting PAS