VVE Zomerschool: een taalrijke zomer voor peuters en kleuters

12 maart 2020
Home > Nieuws > Algemeen > VVE Zomerschool: een taalrijke zomer voor peuters en kleuters

Een taalrijke zomer voor peuters en kleuters

De winter is bijna ten einde, en we zijn al druk bezig voor de zomervakantie. Hoe warm het gaat worden weten we nog niet. Maar dat er veel taal zal zijn voor de kinderen en de ouders, dat staat vast! Ook deze zomer organiseren we in Arnhem weer een VVE zomeraanbod, i.s.m de organisaties voor peuteropvang Partou, SPA, Skar, Twins en Het Kuikentje.

Taaldoelen als invalshoek
Tijdens de VVE Zomerschool wordt voortgebouwd op het VVE-aanbod in de peuter- en kleutergroepen. Met de taaldoelen als invalshoek kiezen we voor de aanpak van woordenschat en de aanpak Interactief Voorlezen, waarbij een prentenboek centraal staat. We werken met een overkoepelend thema, waar een aantal boeken bij gezocht worden. Het thema gaan we gezamenlijk invullen tijdens inspiratiebijeenkomsten, die PAS in mei en juni organiseert.

Samenwerking met ouders
Om samenwerking met ouders vorm te geven is er tijdens de Zomerschool (bij voorkeur) iedere week een ouder/kind workshop. Deze wordt uitgevoerd door een pm-er of een workshopleider die regulier de ouder/kind workshops uitvoert. Doel is ouders te laten ervaren welke taalrijke activiteiten zij thuis en buitenshuis kunnen doen met hun kind.

Voor wie?
De zomerschool is voor kinderen van 2, 3 en 4 jaar. De 4-jarige kleuters kunnen deelnemen in overleg tussen de school en de peuteropvang locatie. Per deelnemende locatie worden er 2 of 3 weken zomerschool aangeboden, in de eerste en/of in de laatste twee weken van de zomervakantie.
Het streven is om het aantal deelnemende locaties uit te breiden naar alle voorschoolse peuteropvanglocaties.

Binnenkort ontvangen jullie materiaal waarmee je ouders kunt informeren over de VVE Zomerschool.