Nieuwkomers

ترحيب

Welcome!

Neveninstromers

In Arnhem kennen we een centrale opvang van kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar, die regelrecht uit het buitenland komen en die de Nederlandse taal niet beheersen. Deze kinderen worden opgevangen op 2 scholen : één in Arnhem-Noord en één in Arnhem-Zuid. Kinderen die ten noorden van de Rijn wonen gaan naar de St. Paulusschool. Kinderen die ten zuiden van de Rijn wonen gaan naar Het Mozaïek.

Arnhem Noord
Basisschool St. Paulusschool (RK)
Valckenierstraat 5
6828 RM Arnhem
Tel.: 026-4435004
Contactpersoon: Dhr. H. Reijmers
Arnhem Zuid
Basisschool Het Mozaïek (OBS)
Zwanebloemlaan 2
6832 HG Arnhem
Tel.: 026-3216844
Contactpersoon: Mw. C.Peters

Kinderen die woonachtig zijn in een Asielzoekerscentrum

Arnhem heeft twee asielzoekerscentra, waar leerplichtige kinderen wonen:

POL/AZC Vreedenburgh
Groningensingel 1225
6835HZ Arnhem
AZC Elden
Elderhofseweg 51
6842CR Arnhem

Kinderen die in de ProcesOpvangLocatie Vreedenburgh wonen, krijgen eerste opvangonderwijs in het centrum zelf. Dit gebeurt onder verantwoordelijkheid van basisschool Het Mozaïek (zie boven).

Doel van de eerste opvangklassen is om de kinderen intensief te begeleiden en hen zo snel mogelijk taalvaardig te maken in het Nederlands, zodat zij het onderwijs in een reguliere groep kunnen volgen. Na deze periode van ongeveer 1 jaar gaan de kinderen aan het reguliere onderwijs deelnemen.

Kinderen in de leeftijd van 12 tot 18 jaar kunnen terecht op:

VMBO ’t Venster
Thomas A Kempislaan 82 6822 LS Arnhem
Tel.: 026-4453455
Contactpersoon: Mw. E. Boer

Meer informatie over het onderwijs aan nieuwkomers vindt u in de brochure “ De Centrale Opvang van Neveninstromers en Asielzoekerskinderen in het Arnhemse basisonderwijs”. Voor ouders zijn er folders over het onderwijs aan nieuwkomers in de talen: Nederlands, Engels, Frans, Turks en Arabisch.

Laten we contact houden

Peter Burgers