Hannah Azmi vertelt over haar ervaringen met de All in One pc

11 maart 2020
Home > Nieuws > Over PAS > PAS nieuwsbrief > Hannah Azmi vertelt over haar ervaringen met de All in One pc

Vanuit het project VVE DigiTaal ontvingen alle VVE locaties een All in One PC. Ik vroeg Hannah Azmi, werkzaam bij Skar Wereldkwartier over haar ervaringen met de PC.

Gebruiken jullie de pc regelmatig en waarvoor gebruik je hem voornamelijk?
We gebruiken de pc vaak. Vooral tijdens een thema. We laten de kinderen filmpjes zien om  de woorden die we samen benoemd en besproken hebben visueel te maken. Kinderen onthouden daardoor de woorden veel beter. Zo fijn! Het doet je goed als de kinderen weer een nieuw woord hebben geleerd.
Verder gebruiken we de pc ook om voor te lezen, een spelletje samen te doen of juist één op één. En ook om de sociale ontwikkeling tussen de kinderen te stimuleren. Samen ontdekken en iets oplossen.

Helpt de All in One bij de beginnende geletterdheid, woordenschat en de mondelinge taalvaardigheid bij kinderen?
Jazeker! Als de pc zelf voorleest horen ze de woorden en door het steeds te herhalen breid je hun woordenschat uit, maar ook hun beginnende geletterdheid. Vooral de wat oudere kinderen in de leeftijd van 3 – 3,5 jaar gaan ook letters herkennen en benoemen. Ze praten onderling met elkaar tijdens een spel, of als ze iets zien wat ze interessant vinden. Er is interactie en dat stimuleren wij ook graag!

Worden de executieve functies geprikkeld door de All-in one?
Ja, dat vind ik wel. Tijdens een memoryspel op de pc moet een kind ook nadenken en doelgericht handelen. Welke kaarten zijn hetzelfde; onthouden waar ze liggen, goed nadenken voordat je iets doet, je aandacht erbij houden en proberen om alle informatie in het geheugen vast te houden. De cognitieve ontwikkeling wordt hier goed gestimuleerd.
Ook andere ontwikkeling kun je goed met pc stimuleren: denk aan motorisch, emotioneel/ sociaal, rekenen, meten, cognitief, taal e.d.

Wat was een leuk moment?
Wat ik heel bijzonder vond was dat een kind van twee jaar, dat nog niet goed praat, opeens twee dieren benoemde. Nadat we verschillende activiteiten met het kind hadden gedaan en steeds de woorden hadden herhaald, deed ik met hem alleen een dierenspel op de pc. Hij benoemde opeens Olifant! Paard! Zo leuk om dat dan te horen! En dat hij ook helemaal trots was dat hij het kon zeggen. Hij wees er ook naar en bleef het de hele dag roepen. Tijdens zijn spel in de bouwhoek kwam hij een paard tegen. Hij kwam hij naar ons toe gerend en zei weer: Paard!