18 januari 2021
Home > Nieuws > Algemeen > Stroomt er een nieuwkomersleerling vanuit het Mozaïek of de Paulusschool door naar jouw school?

Dan is deze informatie belangrijk voor jou!

Kinderen tussen de 6 en 12 jaar die net in Nederland zijn gaan in Arnhem eerst een jaar naar een neveninstroomklas, waar zij de Nederlandse taal leren.

Wanneer deze kinderen daarna instromen in een reguliere groep bij een wijkschool spreken ze al een aardig woordje Nederlands, maar de beheersing van de Nederlandse schooltaal vraagt om meer aandacht. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het gemiddeld zo’n vijf jaar duurt om een nieuwe taal te beheersen.

Binnen Arnhem willen wij deze kinderen extra ondersteunen om zo de overgang naar de reguliere groep zo soepel mogelijk laten verlopen. Stichting PAS start daarom een pilot voor alle scholen van primair onderwijs in Arnhem die een tweedejaars nieuwkomer in een(bovenbouw) groep krijgen. Welke scholen dat zijn wisselt per periode en jaar. Er is plaats voor maximaal 10 leerlingen. Lieke Verboeket zal als coach nieuwkomers de leerling en leerkracht ondersteunen. De looptijd van de pilot is een jaar en start in februari 2021.

De procedure in het kort:

• 4 x per jaar stromen de leerlingen van de Neveninstroomgroep van het Mozaïek of de Paulusschool uit naar een wijkschool.
  • De coach nieuwkomers neemt vooraf contact op met de school waar de leerling naartoe gaat. De school kan ook zelf contact opnemen indien ze een tweedejaars nieuwkomer op hun school hebben.
  • In afstemming met de school wordt nagegaan welke vragen er zijn en waar de coach bij kan ondersteunen. Hiervoor wordt vervolgens een plan van aanpak opgesteld.

Mochten jullie vragen hebben of meer willen weten neem dan contact op met José Muijres

* De Pilot tweedejaars nieuwkomers gaat binnenkort van start. Corona vraagt dat we binnen de maatregelen nagaan hoe we de ondersteuning zo goed mogelijk geven. We overleggen natuurlijk steeds met de school waar de nieuwkomersleerling naar uitstroomt wat haalbaar is..

Over Lieke

Hallo, mijn naam is Lieke Verboeket.
Vanaf 1 februari 2021 start ik als Nieuwkomers Coach bij Stichting Pas. Hiervoor heb ik ruim 12 jaar als leerkracht en leidinggevende gewerkt in het nieuwkomersonderwijs. Daarnaast heb ik een Master Expert Nieuwkomers en een Master Antropologie afgerond. Ik wil graag een brug slaan tussen het nieuwkomersonderwijs en het primair onderwijs, om ervoor te zorgen dat de nieuwkomersleerlingen een zo goed mogelijk start krijgen in ons land!