Voor het bereiken van VVE van grote kwaliteit is een kwaliteitscultuur van belang: is het zichtbaar, hoorbaar, merkbaar dat men uit is op vergroting van kwaliteit? Wat hierbij nodig is is zelfevaluatie en reflectie, een lerende cultuur. Daar zijn instrumenten bij nodig zoals een beeld van persoonlijke – en teamcompetenties en ontwikkelplannen op basis van evaluatie. In een lerende organisatie wordt regelmatig (interdisciplinair) besproken hoe de kwaliteit van de uitvoering van VVE ervoor staat. Het uitvoeringsoverleg VVE is hiervoor een middel.
De Inspectie van het Onderwijs schrijft in het Onderzoekskader 2021 voor het toezicht op de voorschoolse educatie en het primair onderwijs geen wettelijke verplichtingen voor aan voorschoolse educatie. Wel wordt er vanuit het Onderzoekskader aangeraden te focussen op de volgende vragen, om bij te dragen aan een grotere kwaliteit binnen VVE-educatie:
In de vroegschoolse situatie werkt iedere betrokkene bij VVE-educatie verplicht aan de verbetering van de onderwijskwaliteit. Ook moet het personeel zijn bekwaamheid behouden en werken aan hun professionaliteit.
De Inspectie van het Onderwijs schrijft in het Onderzoekskader 2021 voor het toezicht op de voorschoolse educatie en het primair onderwijs de vroegschool de volgende wettelijke verplichtingen voor m.b.t. kwaliteitscultuur:
Leraren houden daarbij rekening met de gestelde bekwaamheidseisen en beroepsprofielen en behaalde resultaten bij leerlingen.
Daarnaast worden in het Onderzoekskader 2021 voor het toezicht op de voorschoolse educatie en het primair onderwijs suggesties gedaan om binnen de vroegschoolse situatie nog op andere manieren aan kwaliteit te werken. Deze eigen invulling aan kwaliteit wordt ook meegenomen in de beoordeling door de Inspectie van het Onderwijs. Hierbij gaat het over het draagvlak voor visie en ambities.
Voor de VVE-doelgroep is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan een doorgaande lijn van voorschool naar vroegschool. Dat wil zeggen dat de signalering en de aanpak start op de voorschoolse locatie en wordt voortgezet op de vroegschoolse locatie. De doorgaande lijn kan verschillende vormen hebben. Op het gebied van kwaliteitscultuur kun je de doorgaande lijn op de volgende manier versterken:
Wil je meer weten over het onderwerp kwaliteitscultuur? Bekijk dan ook eens de volgende websites en documenten: